Ouderen worden het zwaarst getroffen door het coronavirus. Vanwege de huidige maatregelen krijgen zij (bijna) geen bezoek en komen zij niet of nauwelijks buiten. Want we willen niet dat ouderen worden besmet met het virus. Maar dit heeft een enorme impact. Door het bezoek aan opa en oma te beperken, dreigt vereenzaming. Gelukkig kunnen we onze ouderen op verschillende manieren een hart onder de riem steken. 

1. Coronahulp platforms

Er zijn verschillende platforms die hulpvraag en -aanbod verzamelen. Ouderen kunnen hier aangeven waar ze behoefte aan hebben. Jongeren kunnen aangeven dat ze willen helpen. Bijvoorbeeld boodschappen doen, beeldbellen, de hond uitlaten of het vuilnis buiten zetten. Populaire platforms waar zowel hulpvragers als -aanbieders zich kunnen aanmelden zijn: gewoonmensen.nl, ready2help.rodekruis.nl, nlvoorelkaar.nl en lokale Facebook-groepen. Of doe een briefje bij een oudere buurtgenoot in de bus om aan te geven dat je wil helpen. Vergeet niet je naam en telefoonnummer te vermelden.

2. Een praatje maken via de ANBO-lijn

De ANBO heeft een speciale telefoonlijn waar ouderen naar toe kunnen bellen. Bijvoorbeeld om hun zorgen te delen, vragen te stellen of gewoon om een praatje te maken. De lijn is zeven dagen per week te bereiken van 09:00 tot 21:00 uur. Het telefoonnummer is 0348 – 46 66 66. De ANBO-lijn is er voor zowel leden als niet-leden.

3. Ouderen in beweging

Een groot probleem waar senioren op dit moment tegenaan lopen is het tekort aan beweging. Sommige mensen durven de deur niet uit, anderen weten simpelweg niet hoe ze kunnen bewegen. Er zijn diverse mogelijkheden om op een laagdrempelige manier toch in beweging te komen. Omroep MAX zendt dagelijks het tv-programma Nederland in beweging uit. Hierin werpt Olga Commandeur zich op als nationale personal trainer van thuiszittend Nederland. Ook online zijn trainingsschema’s te vinden die zeer geschikt zijn voor ouderen. Vitale en actieve senioren die normaal naar een sportschool gaan, kunnen een sportapp downloaden. Daarin staan oefeningen die men eenvoudig thuis kan doen. Populair zijn Seven Minute Workout en Sworkit. Wandelen is misschien wel de gemakkelijkste manier om in beweging te blijven. Een ommetje maken is goed voor lichaam en geest. Leef daarbij wel de RIVM-richtlijnen na. Houd afstand en wandel bij voorkeur alleen.

4. Een gezonde maaltijden bezorgen

Veel ouderen durven op dit moment niet naar de supermarkt om boodschappen te doen. Het kan dan een behoorlijke uitdaging zijn om dagelijks aan een gezonde maaltijd te komen. Terwijl het juist nu belangrijk is om voldoende vitamines, mineralen en andere belangrijke bouwstoffen binnen te krijgen voor een goede weerstand. Verschillende maaltijdservices en tafeltje dekje organisaties bezorgen – ook in deze onzekere tijden – gezonde koelverse maaltijden bij ouderen thuis. Op  www.maaltijdbutler.nl/meerssen ontdekt u de lekkerste maaltijden bij u in de buurt.

5. Online communiceren met familie

Er zijn tegenwoordig heel veel mogelijkheden om online te communiceren. Via een smartphone, tablet of laptop kunt u eenvoudig een videogesprek starten. Zo blijft iedereen op te hoogte van elkaars leven en kunt u hoogtepunten zoals een jubileum of verjaardagen toch vieren. WhatsApp is de meest populaire app van dit moment. Veel senioren gebruiken Whatsapp om berichten naar familie te sturen.

Overige initiatieven en tips

In het lijstje hieronder zijn nog enkele initiatieven verzameld die zeker de moeite waard zijn om te bekijken:

  • Via kerkdienstgemist.nl kunt u een lokale kerkdienst (live) beluisteren.
  • Maandag t/m vrijdag van 13:00 tot 14:00 uur kunt u gratis meespelen met de Nationale Thuisbingo.
  • Met de app Omapost kan iedereen eenvoudig een kaartje sturen naar opa, oma of een andere oudere.