Zonlicht is een gratis energiebron. Zelfs op bewolkte dagen levert het energie op. Niet zo gek dus dat steeds meer mensen kiezen voor zonnepanelen op hun woning. Je verduurzaamt je huis en bespaart op de energierekening. Maar hoe zit dat met huurwoningen? Ook huurders van Wonen Meerssen komen in aanmerking voor zonnepanelen op hun dak. Afgelopen jaar heeft Wonen Meerssen op 180 woningen zonnepanelen geplaatst, onder andere bij Vivy Meijer.
Vivy Meijer woont al ruim vijf jaar met haar twee kinderen van 17 en 13 in een huurwoning van Wonen Meerssen. “Een heel fijn huisje op een prima locatie en de energiekosten zijn ook vrij laag. Als er een energiebedrijf belt om me een aanbod te doen en ik mijn verbruik doorgeef, dan vinden ze dat enorm laag. Maar ik heb dan ook geen energieslurpende apparaten in huis.”
Wonen Meerssen heeft in de tweede helft van 2020 bijna 350 huurders aangeschreven met de vraag of zij mee wilden doen met het zonnestroomproject. Hier hoefde Vivy niet lang over na te denken. “Ik zag de brief binnenkomen, zag dat het een aanbod voor zonnepanelen was en ik dacht: yes, eindelijk! Voor mij was er geen enkele twijfel. Ik dacht meteen: dat ga ik doen. Ik was hier heel blij mee.”
De belangrijkste reden om mee te doen was voor Vivy het milieu: “Alles wat we kunnen bijdragen aan een verbetering van ons milieu moeten we gewoon doen. Al begin je met het scheiden van je afval. Zonnepanelen zijn een mooie volgende stap. Daarnaast spelen natuurlijk de kosten mee.” Wonen Meerssen vraagt geen huurverhoging voor de zonnepanelen, maar wel een bijdrage in de servicekosten. In het geval van Vivy was dat 20 euro per maand. Uitgangspunt is echter dat de besparing op de energierekening altijd groter is dan de extra servicekosten. “Ik ben natuurlijk wel gaan rekenen of ik met zonnepanelen niet duurder uit zou zijn. Ik heb immers maar een laag verbruik. Maar als ik quitte zou spelen, zou ik het al prima vinden en zelfs als ik een tientje per maand duurder uit zou zijn met zonnepanelen, dan is het me dat waard.”
Normaalgesproken organiseert Wonen Meerssen bij een dergelijk projecten een of meerdere informatiebijeenkomsten voor bewoners, maar door de coronamaatregelen was dat in dit geval helaas niet mogelijk. “Nadat ik me heb aangemeld, heb ik eigenlijk niets meer van Wonen Meerssen gehoord, totdat het bedrijf dat de panelen zou komen plaatsen zich meldde om een afspraak maken.”
In september was het zo ver en werden de panelen geplaatst. ”Het bedrijf dat de panelen is komen monteren, werkte heel netjes en correct. Ze stonden om 9.00 uur met zijn drieën aan de deur. Een van hen had de leiding en hij was ook de enige die binnen rondliep, uiteraard netjes op anderhalve meter afstand. De andere twee bleven buiten. Er werd me nog een keer precies uitgelegd wat ze gingen doen. Een deel wist ik al, dat was al verteld toen ze vooraf een aantal zaken zijn komen opmeten.”
De monteurs zijn driekwart dag bezig geweest. Tussen 14.00 en 15.00 uur waren ze klaar. “Ik had de monteurs vooraf als grapje gewaarschuwd dat ze om 15.00 uur klaar moesten zijn, zodat ik daarna nog even op de renfiets kon stappen. Dat is dus gelukt! Ik heb geen overlast gehad van de werkzaamheden, bijna alles is van buitenaf gedaan. Toen de monteurs bezig waren, was mijn tuin wel even een bende. Maar ik was zo blij met mijn zonnepanelen, dat ik daar niet echt op heb gelet. Bovendien hebben ze voordat ze weggingen alles weer netjes opgeruimd.”
De werking van de zonnepanelen is te monitoren met een app. “Daarmee kun je per dag, per week, per maand en per jaar zien hoeveel energie de zonnepanelen hebben opgewekt. Natuurlijk heb ik de app gedownload. Meestal kijk ik aan het eind van de dag hoeveel mijn zonnepanelen hebben opgewekt en vervolgens op mijn slimme meter hoeveel ik heb verbruikt. Ik ben daar sinds ik de zonnepanelen heb veel bewuster mee bezig.”
Ook bij minder goed weer wekken de zonnepanelen energie op. “Alleen laatst was het een hele dag vies weer met dikke bewolking en sneeuw, toen hebben mijn panelen bijna niks opgewekt. Maar in september was het nog mooi zonnig weer en had ik regelmatig dagen dat ik meer opwekte dan verbruikte. Bovendien konden we toen ook nog meer naar buiten. Nu zitten we allemaal thuis, dus verbruiken we ook meer.”
De opgewekte elektriciteit die men niet direct zelf gebruikt, wordt teruggeleverd aan de energieleverancier. Hiervoor krijgt men een vergoeding per kWh. “Over 2 à 3 maanden krijg ik de afrekening van mijn energieleverancier en dan kan ik zien wat mijn zonnepanelen tot nu toe in euro’s hebben opgeleverd. Maar omdat ik de panelen pas in het najaar heb gekregen, zegt dat niet zoveel. Of ik echt ga besparen op de energierekening, dat weet ik pas over een jaar, maar ik vermoed van wel!”
Op de vraag of ze andere huurders zou aanraden om ook zonnepanelen te nemen, antwoordt Vivy: “Absoluut! Ik heb kinderen en wil de aarde op een zo goed mogelijke manier doorgeven aan de volgende generatie. Dat kan alleen als we allemaal ons steentje bijdragen, bijvoorbeeld door mee te oen aan dit zonnestroomproject. Hiervoor hoef je als huurder zelf geen grote investering te doen, maar kun je toch gebruik maken van duurzame energie. Dus waarom zou je het niet doen?”